5 powodów, dla których warto jeść masło orzechowe

5 powodów, dla których warto jeść masło orzechoweMigdałowe, bez soli, pistacjowe, z nerkowców – rodzajów masła orzechowego jest coraz więcej. Ten przysmak kuchni kanadyjskiej i amerykańskiej na dobre rozgościł się w polskich domach. Dla jednych to tucząca przekąska, dla innych składnik, bez którego nie wyobrażają sobie śniadania. Masło orzechowe, pomimo sporej kaloryczności, ma wiele cennych właściwości. Oto 5 powodów, dla których warto wprowadzić je do swojego jadłospisu.

Powód 1: duża zawartość kwasu foliowego

Zawsze wydawało ci się, że to szpinak jest skarbnicą kwasu foliowego? Za cenne źródło można uznać także masło orzechowe. Ten składnik jest ważny nie tylko w diecie kobiet w ciąży lub starających się o dziecko. Kwas foliowy uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek – zalecany jest wszystkim cierpiącym na anemię. Jego niedobór może powodować zaburzenia produkcji serotoniny, co z kolei skutkuje nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Powód 2: witamina E

Masło orzechowe należy jeść także ze względu na zawartość witaminy E. Dlaczego ta substancja jest taka istotna?

  • Witamina E to tzw. witamina młodości. Poprawia elastyczność skóry oraz kondycję włosów i paznokci.
  • Składnik usuwa wolne rodniki, powodujące szereg chorób oraz przyśpieszające starzenie się organizmu.
  • Witamina E wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i zapobiega zakrzepom krwi.

Powód 3: źródło białka

Białko jest niezbędne do codziennego funkcjonowania. Jedzenie masła orzechowego to przyjęcie najwyższej jakości białka roślinnego. Do jego cennych właściwości można zaliczyć udział w budowie mięśni oraz przy tworzeniu nowych komórek w organizmie. Przede wszystkim jest ono źródłem energii, dlatego nie może go zabraknąć w diecie. Właśnie ze względu na białka, masło orzechowe zalecane jest zwłaszcza do dań śniadaniowych – owsianek czy koktajli. Mimo kaloryczności powinny go jeść osoby uprawiające sporty.

Powód 4: niacyna

Pierwszy raz spotykasz się z tą nazwą? Niacyna to składnik równie ważny, jak kwas foliowy. Usprawnia on pracę układu trawiennego i odpowiada za syntezowanie hormonów insulinowych. Jego niedobory mogą powodować biegunkę lub różne zapalenia skóry. Jednym ze sposobów na dostarczenie organizmowi niacyny jest suplementowanie, ale zdecydowanie naturalniejsze będzie spożywanie produktów w nią bogatych, m.in. masła orzechowego.

Powód 5: źródło błonnika

Masło orzechowe zalecane jest także osobom borykającym się z problemami jelitowymi. Wszystko dlatego, że zawiera ono błonnik, który pozwala uregulować funkcjonowanie układu pokarmowego. Obniża również poziom glukozy i cholesterolu we krwi.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o maśle orzechowym?

  • W sklepach można znaleźć sporo gatunków masła. Warto jednak zapoznać się z ich etykietami. Zalecane są masła takie jak masło orzechowe active, które nie zawierają soli i cukru.
  • Masło orzechowe można przygotować samodzielnie. Wystarczy wyposażyć się w ulubiony rodzaj orzechów (lub ich mix). Ze względu na twardość, warto pomyśleć o kupnie stabilniejszego blendera.
  • Ten produkt najlepiej smakuje z pieczywem i płatkami owsianymi. Stosowany jest również jako składnik do marynaty mięs oraz do wypieków, np. ciasteczek z brązowego cukru.

Masło orzechowe zawiera wapń, fosfor i potas. Jest również chętnie stosowane w diecie wegetariańskiej i wegańskiej.