Crossfit, czyli żołnierski trening dla każdego

cityfitW kręgach amatorów zdrowego stylu życia, regularnych treningów i smukłej sylwetki, coraz częściej mówi się o crossficie. Ta firma ćwiczeń staje się to coraz bardziej modna na siłowniach w Rzeszowie oraz innych większych miastach Polski i  jeśli słyszy się, że ktoś ją uprawia, to od razu zyskuje w naszych oczach.

Wynika to z przekonania, że jest to trening wymagający dużej siły, energii i bardzo dobrej kondycji. Warto poświecić kilka minut i zagłębić się nieco w temat oraz znaleźć odpowiedź na pytania: co to jest crossfit? Jak się go trenuje? I przede wszystkim dla kogo jest on dedykowany?

Crossfit – czym on właściwie jest?

Wskazówki można szukać już w samej nazwie, która w wolnym tłumaczeniu znaczy ni mniej ni więcej tylko „sprawność przekrojowa”. Crossfit został wymyślony w 2001 roku przez Grega Glassmana. Pierwotnie był to trening przeznaczony dla kalifornijskiej policji. Następnie wdrożono go do szkolenia marines, strażaków oraz żołnierzy w całych Stanach Zjednoczonych. Jego celem jest podniesienie wydolności i funkcjonalnej siły organizmu, odporności krążeniowej i wysiłkowej, szybkości i precyzji oraz zdolności psychomotorycznych. Stanowi dobre przygotowanie do uprawiania wielu sportów oraz istotnie wzmacnia siłę mięśni. Dodatkowo, zawiera elementy treningów cardio – tak więc pomaga w zwiększeniu oddechowej i krążeniowej wydolności. Trening można wykonywać nawet codziennie, przez 5 do 30 minut dziennie.

Crossfit opiera się o najprostsze ćwiczenia siłowe. Niemniej jednak wykonuje się go z pominięciem ćwiczeń izolowanych, czyli takich, które wykonuje się na przyrządach dostępnych na siłowniach. Są one zaprojektowane tak, aby ćwiczyć konkretny mięsień lub partię mięśni. Taki trening pomaga w ich rzeźbieniu i zwiększania ich rozmiarów, ale rzadko wpływa na ich siłę. Dlatego, kulturyści mimo tego, że mają bardzo rozbudowane mięśnie, mogą nie podołać wymaganiom stawianym im przez crossfit.

Część „cardio” natomiast, polega na wykonywaniu ćwiczeń, w sytuacji gdy nasze serce sięga granic swoich możliwości. Dzieje się tak, gdy podczas treningu ćwiczymy w takim sposób, iż osiągamy ok. 60-70% maksymalnego tętna. Dodatkowym pozytywnym tego aspektem jest fakt, że cardio pomaga efektywnie spalać tkankę tłuszczową.

Jak trenować crossfit?

Trening crossfitu opiera się o ćwiczenia poszczególnych obwodów. Chodzi o to, aby zaangażować każdy mięsień. Pomiędzy poszczególnymi seriami (obwodami) robi się przerwę do ustabilizowania się tętna. Od zwykłego treningu obwodowego różni się tym, że skupia się na dynamicznym wykonywaniu powtórzeń na poszczególnych obwodach i dąży do maksymalnego podkręcenia tempa wykonywania każdego z nich. Dodatkowo, nie skupia się w nim na napięciu mięśni a na funkcjonalności poszczególnych ruchów oraz uwzględnia przerwy (z kolei typowy trening obwodowy jest płynny). Osoba początkująca powinna wykonywać crossfit 2-3 razy w tygodniu. Im większego nabierze się doświadczenia i siły, tym częściej można ćwiczyć. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby trenować go nawet codziennie.

Dla kogo jest crossfit?

Crossfit jest treningiem wymagającym dużego wysiłku fizycznego. Dlatego nie zaleca się go osobom, które mają problemy z mięśniami, stawami lub sercem. Niemniej jednak, nie oznacza to, że tacy ludzie nie mogą go ćwiczyć. Ważne jest, aby na początku dopasować obciążenie, tempo i czas ćwiczeń do własnych możliwości. O wiele lepiej jest zaczynać treningi pod okiem profesjonalnego trenera, aby nie zrobić sobie krzywdy poprzez błędne wykonywanie ćwiczeń oraz aby nie poniosła nas fantazja w dobieraniu ciężaru. Wszystko jest dla ludzi, trzeba jednak podchodzić do tego poważnie i z głową – wówczas crossfit wykonywany na siłowniach w Rzeszowie czy jakimkolwiek innym przeznaczonym do tego miejscu, może okazać się jednym z najprzyjemniejszych i najbardziej efektywnych treningów, z jakimi kiedykolwiek mieliśmy do czynienia.


Artykuł powstał we współpracy z siłownią Cityfit znajdującą się Rzeszowie.