Czy szybkie odchudzanie jest bezpieczne?

czy szybkie odchudzanie jest bezpieczne

Odchudzanie to temat, który szczególnie często poruszany jest w okresie przedwakacyjnym. Nie ma się co dziwić – po zimie całkiem spora część kobiet odnotowuje „nagły” wzrost wagi z „zupełnie niewiadomych przyczyn”.

Znasz to? Jeśli tak, na pewno chciałabyś szybko pozbyć się nadprogramowych kilogramów i ujędrnić ciało, aby bez skrępowania już niebawem występować w stroju kąpielowym przed szerszą publicznością. Ale czy szybkie odchudzanie jest bezpieczne? Czy wiesz, jak zredukować wagę, aby jednocześnie nie zaszkodzić swojemu zdrowiu?

Szybkie odchudzanie, czyli….?

Trudno jest tak naprawdę określić, co kryje się pod hasłem szybkiego odchudzania. Wiele zależy od indywidualnych uwarunkowań, od wagi wyjściowej – zazwyczaj, im więcej nadprogramowych kilogramów, tym więcej w dość krótkim czasie (początkowo) można zgubić.

Przyjmuje się jednak, że bezpieczne odchudzanie to takie, kiedy chudnie się około 3-4 kilogramy miesięcznie. Jest to również bardzo skuteczne odchudzanie, bowiem wówczas istnieje znacznie mniejsze ryzyko sławetnego efektu jo-jo. Jak zapewne wiesz, objawia się on szybkim powrotem kilogramów utraconych w sposób nieodpowiedni, a co gorsza, zrzucone kilogramy mogą powrócić z nadwyżką.

Dla jednej osoby szybkie odchudzanie będzie oznaczało takie odchudzanie, które pozwala na zgubienie owych 3-4 kilogramów miesięcznie, a dla innej – takiej ilości np. tygodniowo. Druga „opcja” zdecydowanie jednak nie jest bezpieczna i polecana. W jaki sposób odchudzać się bezpiecznie? Jest to skomplikowane zagadnienie, które może być trudno ująć w obrębie jednego artykułu. Osobom zainteresowanym bezpiecznym i skutecznym odchudzaniem polecamy portal obk.pl. Tymczasem prezentujemy wskazówki, które mogą pomóc Ci uzyskać wymarzoną sylwetkę.

Dieta odchudzająca

Powrót do prawidłowej wagi z całą pewnością bardzo przyspieszy prawidłowa, odpowiednio zbilansowana dieta odchudzająca. Obecnie diet tego rodzaju jest tak wiele, że naprawdę trudno wybrać. Jak wobec tego wybrać właściwą dietę dla siebie? To zadanie dość trudne i opiera się przede wszystkim na metodzie prób i błędów. Dieta, która doskonale zadziała na koleżankę, niekoniecznie przyniesie pozytywne efekty w Twoim wypadku – i odwrotnie.

Aby nieco zminimalizować ryzyko złego doboru diety, powinnaś po pierwsze przyjrzeć się swojemu stylowi życia i przeanalizować dotychczasowy jadłospis. Jeśli Twoim problemem jest nadmierne objadanie się, nie wytrzymasz długo na diecie bardzo restrykcyjnej, gdy ilość produktów przeznaczonych do zjedzenia przez cały dzień jest równa tej, jaką zjadasz obecnie w trakcie jednego posiłku.

Z drugiej strony, jeżeli jesz mało i nieregularnie (to także powoduje nadwagę, bo organizm magazynuje zapasy w postaci tkanki tłuszczowej „na gorsze czasy”!), nie wytrzymasz na diecie, która przewiduje 2-3 razy więcej jedzenia (choć będą to zdrowe, wartościowe produkty), niż jesz w tej chwili. Inną dietę powinnaś wybrać, jeśli pracujesz ciężko fizycznie, a inną, jeśli wykonujesz lekką, siedzącą pracę. Pomimo tego, że masz nadwagę, jesteś bardzo aktywna, bo np. dużo spacerujesz, jeździsz na rowerze, chodzisz na basen? Musisz wobec tego zadbać o właściwą porcję „paliwa” dla organizmu, bo głodówką nic nie wskórasz, szybko stracisz siłę i ochotę na ruch.

Bieganie a odchudzanie

A skoro już jesteśmy przy aktywności fizycznej – czy bieganie odchudza? Oczywiście! Każdy sport, choćby najmniej wymagający, jest dobry, bo ruszasz się i spalasz kalorie. Bieganie jednak ma to do siebie, że w czasie treningu angażuje absolutnie każdy centymetr Twojego ciała – o ile rzecz jasna, biegasz w sposób właściwy. Bieganie nie tylko pozwoli Ci stosunkowo szybko zrzucić zbędne kilogramy, ale też poprawi Twoją kondycję, ujędrni skórę i ogólnie zapewni dobre zdrowie i samopoczucie. Jak rozpocząć przygodę z bieganiem? Możesz przeczytać w artykule trenera przygotowania motorycznego, Joanny Palki.

Tabletki na odchudzanie

Od razu trzeba powiedzieć jasno – nie ma cudownych tabletek, które zaraz po połknięciu dosłownie spalą tłuszcz i do tego wyrzeźbią ciało bez najmniejszego przejawu zaangażowania z Twojej strony. Nie wierz zatem w cudowne specyfiki, które „gwarantują” 10 kilogramów mniej w tydzień. Po pierwsze, raczej nie jest to możliwe (chyba, że się maksymalnie odwodnisz…), a nawet jeśli, to na pewno nie ma nic wspólnego z bezpiecznym i skutecznym odchudzaniem.

Możesz sięgać po łagodne, naturalne środki wspomagające odchudzanie, ale i tutaj musisz obserwować, jak na nie reagujesz, czy nie doświadczasz jakichś skutków ubocznych. Odchudzanie to proces długotrwały. Musisz zadbać o zdrową dietę, odpowiednią dawkę aktywności fizycznej i po prostu uzbroić się w cierpliwość. Tylko w ten sposób schudniesz bezpiecznie, będziesz się czuła dobrze i zachowasz efekty na długo.

artykuł sponsorowany