Kosmetyki to produkty, które współcześnie znajdują się w każdym domu, nawet jeśli w bardzo okrojonym składzie, to trudno sobie wyobrazić, aby zabrakło w łazience mydła czy pasty do zębów. To całkowite minimum. Większość z nas ma znacznie liczniejsze zasoby kosmetyczne, a trend zakupowy w tej branży rośnie z roku na rok.
W 2020 roku światowy rynek kosmetyczny wart jest ponad 670 mld dolarów. Na całym świecie widać zainteresowanie kosmetykami z organicznymi składnikami, dlatego producenci inwestują w najnowsze technologie i badania, aby tworzyć innowacyjne kosmetyki, z naturalnym składem oraz działać według zasad etyki i idei zrównoważonego rozwoju.
Czy kupując kosmetyki i odwiedzając drogerie stacjonarne lub drogerie internetowe, zastanawialiście się, czym jest kosmetyka?
Kosmetyki ? co to jest? Krótka historia produktu
Kosmetyka, czyli upiększanie i pielęgnowanie skóry, swoje korzenie ma w starożytnym Egipcie, gdzie ok. 3000 r. p.n.e. powstały pierwsze kosmetyki. Nazwa tej dziedziny pochodzi od greckich słów kosmetes ? co oznacza sługa toaletowy i kosmetikos ? upiększający.
Kobiety od niepamiętnych czasów poprawiały swoją urodę. Starożytne Egipcjanki podkreślały oczy połyskiem ołowiowym i malachitem, który pozostawiał zielony kolor. Kąpiele w mleku, wszelkie mazidła na bazie oliwy, wosku, cyprysu, maseczki z miodu, malowanie skóry twarzy bielą ołowiową lub farbą złocistą to tylko niektóre z zabiegów kosmetycznych, jakie stosowano w starożytności.
W okresie średniowiecza uwielbienie dla ciała odeszło w niepamięć, dlatego higiena osobista w tamtych czasach była na bardzo niskim poziomie, ponieważ uważano, że woda szkodzi zdrowiu człowieka. Barok to epoka przepychu, więc kobiety dbające o urodę często stosowały pomadki i róże, a także przyklejały pieprzyki, które miały zasłonić różne niedoskonałości skórne. Większą wagę przywiązywano do wyglądu niż higieny.
W kolejnych stuleciach korzystanie z podstawowych środków czystości nadal nie było popularne. Dopiero wiek XIX przywrócił higienie osobistej odpowiedni status ? zalecano kąpiele w ziołach, okłady lecznicze, etc. To właśnie wtedy powstały pierwsze mydła, czy szminki, a Max Factor wymyślił termin make-up i na początku XX wieku stworzył własną linię kosmetyków, w skład której wchodziły szminka, cienie do powiek, puder i róż.
Kosmetyki i perfumy ? przyjaciele każdej kobiety
Coraz chętniej i znacznie częściej niż jeszcze kilka lat temu kupujemy tanie kosmetyki online w drogeriach internetowych. Zmiany naszych nawyków podyktowane są łatwą dostępnością produktów w sieci, większą atrakcyjnością cenową niż stacjonarnie, a także ogromnym wyborem kosmetyków z różnych kategorii: kosmetyki do twarzy, kosmetyki do włosów, do brody, dla mężczyzn, dla dzieci.
Producencie prześcigają się w pomysłach na nowe formuły produktów do pielęgnacji. Powstają marki kosmetyczne, oferujące kosmetyki naturalne z niewielkich manufaktur. Rodzimy rynek jest dość rozdrobniony, ale jakością wyrobów nie odbiega od innych. Brak centralizacji w branży kosmetycznej w Polsce można z początku uznać za minus dla rozwoju tej branży, jednak w rzeczywistości okazuje się, że rozdrobnienie działa na korzyść tego sektora gospodarki, ponieważ liczne małe firmy doskonale wyczuwają najnowsze trendy na rynku i szybko na nie reagują, wychodząc do klienta z dopasowaną ofertą.
Naturalna pielęgnacja czy koreańskie rytuały piękna?
Nieustannie dużym powodzeniem cieszą się kosmetyki naturalne, z dobrym składem, wyprodukowane z poszanowaniem środowiska naturalnego, w opakowaniach do recyklingu. Organiczne ekstrakty roślinne od wieków były wykorzystywane w pielęgnacji ciała. Obecnie wiele firm wykorzystuje dawne receptury przystosowane do współczesnych realiów i oczekiwań konsumenckich. Zwrot ku naturalności i życia według zasad zero lub less waste jest mocno zauważalny nie tylko w branży beauty, ale również w innych dziedzinach naszego życia.
Niezwykle popularne i chętnie kupowane są również kosmetyki koreańskie, który podbiły serca milionów Europejek. Zachwycone urodą, idealnie gładką i młodą cerą Koreanek, mieszkanki Europy pragną korzystać z tych samych składników i formuł kosmetyków. Szczególnie podobają się nam kremy BB, maski w płachcie, esencje ? typowe preparaty pielęgnacyjne dla Azjatek. Warto też wspomnieć o azjatyckich rytuałach piękna i wieloetapowym oczyszczaniu twarzy, który już na stałe przeniknął do świadomości wymagających klientek.
Kosmetyki online i nie tylko. Porady, recenzje, video
Wszystkie te produkty można znaleźć w dobrych drogeriach internetowych, np. horex.pl, które oferują bogaty asortyment w bardzo przystępnych cenach. Kupując kosmetyki online nie tylko oszczędzamy czas i pieniądze, ale również mamy możliwość znalezienia kosmetyków, których nie ma już w sprzedaży stacjonarnej. Podczas zakupów bardzo często możemy liczyć na darmową dostawę, liczne rabaty, akcje marketingowe i bonusowe treści w mediach społecznościowych, które umiejętnie wykorzystują drogerie internetowe do pokazywania w różnoraki sposób kosmetyków ze swojej oferty.
Są to tutoriale makijażowe, porady pielęgnacyjne, wyzwania, które podejmują influencerki i wiele innych treści, które ułatwiają wybór najlepszych dla siebie kosmetyków. Jeżeli zastanawiasz się, jakie kosmetyki do makijażu wybrać, zobacz, co mają do zaproponowania drogerie internetowe w swoich produkcjach video, w których przygotowują zestawienia najlepszych produktów do makijażu w różnych cenach, opracowują rankingi, testują i pokazują finalne makijaże wykonane za pomocą recenzowanych kosmetyków.
Świat kosmetyków to bardzo dochodowa branża, która nieustannie się rozwija, wchodzi w interakcje z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak dermatologia, medycyna estetyczna, czy farmakologia. Nasze doświadczenie z kosmetykami jest większe niż kiedykolwiek wcześniej, a mimo to nadal szukamy tego cudownego eliksiru, który pozwoli zatrzymać młodość na zawsze.
Nieustannie dużym powodzeniem cieszą się kosmetyki naturalne, z dobrym składem, wyprodukowane z poszanowaniem środowiska naturalnego, w opakowaniach do recyklingu. Organiczne ekstrakty roślinne od wieków były wykorzystywane w pielęgnacji ciała.