Superfood Bowl – mix smaków, witamin, minerałów i białka w salaterce

Superfood BowlDania serwowane w misce o średniej wielkości, podawane w estetyczny sposób, można spotkać w niejednej modnej restauracji. Na Instagramie rekordy popularności biją Superfood Bowl, które zawierają szereg zdrowych składników.

Superfood Bowl są kojarzone z owsianką z dodatkiem suszonych owoców, nasion i orzechów – nic bardziej mylnego. Tego typu posiłki można przygotować także w wersji wytrawnej. Ograniczeniem są preferencje smakowe, zasobność portfela i wyobraźnia. W różnorodności kompozycji i smaków można dostrzec jednak pewne wspólne cechy.

Pełne ziarna lub kasze jako baza

Podstawowym składnikiem Superfood Bowl jest porcja pełnoziarnistych płatków, kaszy kuskus, jaglanej lub innej, albo podobnego składnika opartego na zbożach. Kaszę można zastąpić ekstrudowanym amarantusem, albo ryżem. Porcja błonnika sprawia, że pomimo niewielkiej porcji posiłku jest on sycący.

Warzywa i owoce, najlepiej sezonowe

Sezonowość niektórych warzyw i owoców powinna skłaniać do wprowadzania ich do codziennego menu – w końcu ich smakiem nie można się cieszyć cały rok, chyba że w postaci mrożonej lub w formie przetworów.

Kompozycje warzyw ukierunkowane na konkretny smak (np. meksykański, azjatycki) nie są jedynym rozwiązaniem. Lekkie, letnie sałatki, warzywa gotowane na parze, warzywa grillowane, świeże warzywa lub kiełki – przykłady można mnożyć. Superfood Bowl może mieć też postać zupy, o czym często się zapomina.

Odrobina nabiału, z której można zrezygnować

Jogurt, maślanka lub sery nie pasują do każdego smaku i można z nich zrezygnować. Źródłem wapnia i innych minerałów zawartych w tego typu produktach mogą wówczas stać się orzechy i nasiona. Porcja nabiału dobrze komponuje się z owocami oraz owsianką. Wkomponowanie nabiału do Superfood Bowl może polegać na ugotowaniu ryżu na mleku. Współcześnie mleko krowie jest coraz częściej zastępowane roślinnymi napojami, na przykład mlekiem kokosowym, napojem sojowym i tym podobnymi.

Superfood w misce

Określenie „superfood” na dobre zagościło w polskim języku, jako pochodzące z języka angielskiego wyrażenie oznaczające w dosłownym tłumaczeniu „super jedzenie”. Pod tym pojęciem kryje się różnorodna gama produktów, głównie pochodzenia roślinnego, charakteryzujących się wysoką zawartością składników odżywczych, takich jak witaminy, minerały, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz antyoksydanty.

Do grona „superfood”, które bardzo często można znaleźć w kompozycjach nazywanych „superfood bowl” należą między innymi spirulina, jagody Goji – najczęściej w wersji suszonej, odżywcze konopie, ziarna kakao, jagody Acai oraz szereg innych nasion i orzechów, które są dostępne na wyciągnięcie ręki.

Przy wyborze „superfood” warto zwrócić uwagę na ich pochodzenie. Niektóre produkty są wytwarzane przy zastosowaniu ogromnych ilości pestycydów oraz z naruszeniem zasady zrównoważonego rozwoju. Nie powinny one znaleźć się w diecie nie tylko z uwagi na zawartość szkodliwych substancji, ale również z powodów etycznych.

Superfood Bowl to trend w dietetyce, zakładający spożywanie niewielkiej ilości pokarmu, stanowiącego połączenie różnych składników o wysokiej wartości odżywczej, tworzących wspólnie zbilansowany posiłek. Ważnym elementem kompozycji są produkty pochodzenia roślinnego, wywodzące się z organicznych upraw, charakteryzujące się wysoką wartością odżywczą, nazywane „superfood”. Można oprzeć na nich swoją zbilansowaną, codzienną dietę. Poza domem, na przykład w pracy można zastąpić miskę szklanym pojemnikiem o podobnej objętości. Ograniczona objętość przy wysokiej jakości składników czyni dietę smaczną, sycącą i co najważniejsze – zbilansowaną.