Dieta antycholesterolowa

dieta antycholesterolowaDieta antycholesterolowa to z jednej strony ograniczenie produktów bogatych w ten składnik a z drugiej strony dostarczenie „dobrego” cholesterolu.

Do produktów, które obniżają cholesterol zaliczają się:

  • wiesiołek (kwas gamma-linolenowy),
  • chude mięsa (karnityna),
  • lecytyna sojowa,
  • pyłek kwiatowy,
  • tłuste ryby,
  • a także oliwa i olej (kwasy omega -3),
  • allicyna,
  • beta – karoten (zielona pietruszka, koperek, szpinak, rzeżucha, brokuły, por, kiełki, cykoria, papryka, sałata),
  • inozytol, błonnik pokarmowy (warzywa zielone, marchew, seler, pietruszka, suche nasiona),
  • niacyna (orzeszki ziemne, chude mięso, wątróbka, ziarna zbóż, awokado),
  • sterole i stanole roślinne (jogurty, specjalne margaryny),
  • witamina E (soja, kiełki, oleje, zielone warzywa, ziarna zbóż),
  • witaminy z grupy B, lipoken i luteina (czerwone i żółte warzywa, zielone liściaste warzywa),
  • flawonoidy i polifenole.

Dieta ta powinna być zatem bogata w ryby, warzywa, owoce. Powinno się ograniczyć mięsa, podroby, tłuste wędliny, masło, smalec i pełnotłustych przetworów mlecznych. Warto ograniczyć też ilość zjadanych jajek i przetworzonych produktów.

Przykładowy jadłospis:

śniadanie – 3 łyżki muesli, rodzynki, orzechy i jogurt naturalny, jabłko i szklanka zielonej herbaty;

II śniadanie – koktajl ananasowy;

obiad – 100 g. piersi z indyka smażonej bez tłuszczu, 30g. suchego ryżu, 100g fasolki szparagowej i sok wielowarzywny;

podwieczorek – 200 g grejpfruta;

kolacja – omlet z 2 białek, 200g szpinaku na parze, herbata zielona.

fot. Phil Denton źródło: flickr com