Tapioka na różne sposoby – desery, placki i Bubble tea

Tapioka jest rodzajem kaszy produkowanym z manioku. Produkt jest ceniony na każdym kontynencie, a jego ojczyzną jest Ameryka Południowa. 

Kasza mająca postać białych perełek w ostatnich latach podbija europejski rynek jako lekkostrawne i pożywne źródło węglowodanów niezawierające glutenu i bezpieczne dla osób cierpiących na alergię pokarmową.

Produkcja tapioki

Kasza z manioku jest produkowana z mączki pozyskiwanej z bulw jadalnego manioku. Perełki tapioki mogą występować w różnych rozmiarach, co pozwala na eksperymentowanie w kuchni. Sprzyja temu także neutralny smak tego produktu. Głównymi producentami tapioki w skali światowe są Brazylia i Gujana, a także azjatyckie kraje, np. Singapur. Maniok jadalny jest rośliną uprawną rozpowszechnioną głównie w Afryce i Ameryce Południowej oraz Azji. Tapiokę pokochali Azjaci – przyrządzając z niej wyjątkowe desery, puddingi i bubble tea przyczynili się do wzrostu zainteresowania tym produktem w Europie i Ameryce Północnej.

Przyrządzanie tapioki

Tapioka musi zostać ugotowana przed spożyciem. Czas gotowania jest determinowany przez średnicę perełek, dlatego powinien być podany na opakowaniu. Przeciętny czas gotowania drobniejszej tapioki wynosi około 40 minut. Na rynku spożywczym dostępne są już produkty typu instant – sposób ich przygotowania polega na zalaniu perełek wrzątkiem. Po 5 minutach kasza z manioku jest gotowa do spożycia.

Produkt o długim okresie przydatności

Zaletą tapioki jest bez wątpienia długi okres przydatności do spożycia. Kasza z manioku przechowywana w szczelnym opakowaniu będzie zdatna do spożycia nawet pod 2 latach przechowywania – teoretycznie. W praktyce zapewne zniknie znacznie szybciej zamieniając się w egzotyczne desery, puddingi z owocami, albo bubble tea. Ze względu na neutralny smak tapioka sprawdzi się także jako zamiennik węglowodanów w wytrawnych potrawach. Trudno wyobrazić sobie ją zamiast makaronu spaghetti z sosem pomidorowym, ale jako dodatek do zup i sałatek jest znakomita.

Bubble tea

Oryginalna bubble tea była serwowana z w herbaciarni w Taichungu w Tajwanie. Recepturę wyjątkowego napoju herbacianego z dodatkiem tapioku opracował właściciel tej herbaciarni Liu Han Jie już w 1987 r. Bubble tea znana także jako Pearl Milk Tea pierwotnie była przygotowywana z dodatkiem lodu i mleka. Obecnie bazę tego napoju nadal stanowią herbata i tapioka, ale dodatki są modyfikowane. Do przyrządzenia bubble tea najlepiej nadaje się zielona lub czarna herbata. Jedyną wadą tego napoju jest czasochłonny sposób przyrządzenia.

Tapioka może być wcześniej namoczona w dowolnym napoju – np. w soku z limonki, w syropie do kawy, albo do drinków. Można też ugotować perełki w wodzie z dodatkiem cukru. Smak herbacianego napoju może być urozmaicony owocami i syropami smakowymi. Do serwowania bubble tea służą wysokie szklanki z szeroką słomką. Bubble Tea jest podawana jako schłodzony napój. W Polsce niektóre herbaciarnie mają już ten kultowy napój w swoich menu.

Od przystawki do deseru

Z tapioki można przyrządzić wytrawną przystawkę łącząc ją z warzywami, grzybami lub mięsem, albo sycące drugie danie. Tapioka sprawdza się także jako dodatek do zup i placków. Do ich przyrządzania najlepiej sprawdza się drobna kasza. Bardzo często wykorzystuje się ją do przygotowania puddingu. Pożywny deser jest przyrządzany na bazie tapioki i mleka lub napoju roślinnego. Zamiast krowiego mleka można zastosować mleko sojowe, migdałowe lub kokosowe. Bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji – na pół szklanki tapioki powinna przypadać jedna szklanka mleka. Mleko z tapioką trzeba podgrzewać na minimalnym ogniu przez około 20 – 30 minut, żeby nie spalić rondelka i nie narobić bałaganu. Do przygotowanego w ten sposób puddingu doskonale pasują zarówno świeże owoce, musy owocowe, jak również frużelina. Pudding z tapioki smakuje zarówno na zimno, jak i na ciepło.

To nie jest kolejne „superfood”

Tapioka zawiera głównie lekkostrawne węglowodany. Jej skład odżywczy obejmuje również niewielkie ilości białka. Nie zawiera ona natomiast cholesterolu. Tapioka nie jest kolejnym pożywieniem typu „superfood”, więc miłośnicy bardzo odżywczych produktów spożywczych mogą poczuć się trochę zawiedzeni. Stanowi natomiast pewne urozmaicenie w kuchni, a dla aktywnych fizycznie osób może być dobrym źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów potrzebnych po treningu. Właśnie te dwie cechy w połączeniu z brakiem zawartości glutenu i białek mogących powodować alergię przyczyniły się do wzrostu jej popularności.