Im prostsze, tym zdrowsze – kilka słów o przekąskach

przekąskiPodjadanie pomiędzy posiłkami? Wbrew pozorom nie musi być szkodliwe, a wręcz przeciwnie – może pozytywnie wpłynąć na nasz organizm. Ważne jest jednak, po jaki rodzaj przekąski sięgamy.

Chęć na drobną przekąskę pomiędzy posiłkami czasem nawiedza chyba każdego z nas. Często usiłujemy walczyć z tym uczuciem, zwłaszcza jeżeli akurat postawiliśmy sobie za cel zrzucenie zbędnych kilogramów. Zamiast odmawiać sobie jedzenia (co może zaowocować późniejszym nadmiernym obżarstwem, gdy wola zostanie złamana), można po prostu wybrać zdrową przekąskę.

Częściej, mniej, zdrowiej

Dietetycy zazwyczaj doradzają, aby jeść częściej, ale za to mniejsze porcje. W ten sposób nie zmagamy się z uczuciem głodu, a organizm, na bieżąco otrzymujący składniki odżywcze, nie czuje potrzeby odkładania zapasów „na później”. Nie rozpychamy żołądka i regulujemy gospodarkę cukrową. Zjedzenie drobnej przekąski zmniejsza też ryzyko, że później nadmiernie sobie pofolgujemy podczas posiłku czy wiedzieni impulsem sięgniemy po coś niezdrowego. Istotny jest jednak świadomy wybór.

Zdrowe przekąski

Marchewka zamiast chipsów, mrożony, pocięty w kostki melon zamiast cukierków, kawałek arbuza zastępujący batonik, kiszony ogórek w momencie, gdy normalnie zrobilibyśmy sobie zapiekankę. Jeżeli mamy nagłą ochotę na coś słodkiego, zamiast kupować ciasteczka czekoladowe, pomyślmy o mandarynkach – te owoce są nie tylko smaczne i bardzo słodkie, ale także dostarczą organizmowi cennej witaminy C. Dobrze też czasem sięgnąć po owoc kiwi. Nie tylko w ramach podjadania, ale przede wszystkim ze względu na właściwości. Kiwi jest wręcz zalecane osobom, które starają się schudnąć, ponieważ – oprócz dostarczania organizmowi całego szeregu witamin – hamuje apetyt.

Jeżeli preferujemy coś bardziej wymyślnego, możemy samodzielnie przygotować sałatkę owocową albo warzywną i zjeść porcję w momencie, gdy mamy ochotę sięgnąć po coś słodkiego. Czasem chęć na przekąskę pozwala także zabić szklanka soku – w takim wypadku najlepiej sprawdzi się samodzielnie przygotowany sok z marchwi bądź wyciśnięty z pomarańczy. Inny pomysł to kisiel, najlepiej również przyrządzony własnoręcznie.

Nie tylko warzywa i owoce

Przekąska niekoniecznie musi oznaczać sięganie po świeże owoce czy warzywa. Od czasu do czasu nikomu nie powinny zaszkodzić dwie kostki gorzkiej czekolady (to tylko 44 kcal), która w swoim składzie ma magnez, potas i żelazo.

Dobrym pomysłem na drobny posiłek są także naturalne jogurty i kefiry, które wzmacniają odporność, są zdrowe i niskokaloryczne. Dostarczają białka, wapnia i dobroczynnych bakterii. Osoby nie przepadające za kwaskowatym smakiem naturalnego kefiru i preferujące słodsze produkty powinny szukać na półkach jogurtów owocowych nie zawierających nadmiaru konserwantów i chemikaliów. Pewność, że kupowany artykuł ma prosty, zdrowy skład i powstał z produktów pochodzących z ekologicznego gospodarstwa mamy wtedy, gdy ten oznaczony jest jako „bio” (bądź „eko”) i posiada symbol unijnego listka. Nabiał sygnowany w ten sposób możemy znaleźć w specjalnych sklepach, ale coraz częściej także na półkach supermarketów. Produktami typu „bio” interesują się bowiem także więksi producenci – tak powstał na przykład Bakoma Jogurt Bio.

Jeżeli lubi się coś podgryzać, a sięganie do postawionej w pobliżu miseczki chipsów stanowi już nieświadomy odruch, warto zaopatrzyć się w wafle ryżowe. Są niskokaloryczne, w dodatku zawierają sporo błonnika, dzięki czemu na dłużej odsuwają uczucie głodu.

Wiele korzyści

Odpowiedni wybór przekąsek gwarantuje nam szereg korzyści. Po pierwsze nie męczymy się, walcząc z uczuciem głodu. Dobrze dobrane małe posiłki mogą też zwiększyć odporność i nawet pomóc zrzucić zbędne kilogramy. Walory odżywcze oraz proste pomysły na połączenie uzupełniających się produktów – oto klucz do dobrego samopoczucia, braku uczucia ciężkości oraz gwarancji, że odżywiamy się zdrowo, dostarczając organizmowi niezbędnych składników.

zdj. shutterstock

artykuł sponsorowany